Przy wyborze ustawienia ważne jest by umiejętnie go scharakteryzować uwzględniając jego zalety jak i wady. Ustawienie 1-4-3-3 z punktem z tyłu jest bardzo dobre do nauczania gry w piłkę jak i do prowadzenia drużyn seniorskich w cel zwycięstwa. Dowodem na to jest między innymi jego mobilność.

Zmiana w ustawieniu i sposobie myślenia zachodzi łatwo, ponieważ przechodząc na ustawienie 1-4-5-1 staje się on bardziej defensywny, a przejście na 1-4-3-3 , 1-3-4-3 bądź 1-4-4-2 w rombie czyni go ofensywnym. Te zmiany są łatwiejsze do wykonania w ustawieniach 1-4-3-3 niż we wszystkich innych, szczególnie dla młodych zawodników.

Pokazywanie zawodnikom wzorów ruchów, ustawienia się i zadań w 1-4-3-3 zwiększa ich zrozumienie całego systemu i wpływa na szybsze nauczenie go na treningu podczas jednostki taktyczno-drużynowej.

Jeśli grasz z punktem z przodu, a linię pomocy masz wysuniętą wyżej, to w środku masz dużo więcej miejsca na to by podłączył się zawodnik z linii obrony. Automatycznie tworzysz więcej przestrzeni dla wbiegnięcia z tyłu. Jeśli grasz z punktem z tyłu to musi on (nr 6) wykonać ruch od środka by stworzyć przestrzeń do wbiegnięcia dla obrońcy (nr 4). Rozwiązaniem tutaj jest dla zaw. nr. 4 by wbiegał prosto w przód. Gdy grasz z punktem z tyłu to dystans między napastnikiem, a pomocą jest duży. Napastnik często jest odizolowany od reszty drużyny. Inaczej sytuacja ma się przy ustawieniu z punktem z przodu, gdzie nr. 10 jest podwieszony pod 9 (gra drugiego napastnika).

Wnioskować z tego możemy, że ustawienie z punktem z przodu daje nam w praktyce „dwie dziewiątki” (9 i 10), co pozwala skrzydłowym na grę szeroko przy linii. Ustawienie z punktem z tyłu zmusza skrzydłowych do częstszego zejścia do środka by wspomóc zaw. 9.

art5

Ustawienia 1-4-3-3 teoretycznie tworzą przynajmniej 6 linii. Kiedy grasz np. 4-4-2 w linii to tworzysz tylko 3-4 linie. Więc z matematycznego punktu widzenia tworzysz dużo więcej linii (opcji) podania oraz linii diagonalnych (skośnych), o których później. Twoja pozycja jest lepsza nie tylko w ataku, ale i również w obronie. Kolejnym mocnym punktem tworzenia wielu linii jest również faza przejścia do ataku. Tuż po przechwycie tworzysz więcej linii skośnych, co sprawia, że możesz z większą łatwością poczynać właśnie w tym momencie porównując to z wcześniej pokazanym 1-4-4-2 w liniach.

art5-2